:

Hur funkar utlägg?

Innehållsförteckning:

  1. Hur funkar utlägg?
  2. Vad får man göra utlägg för?
  3. Hur redovisar man utlägg?
  4. Vad är skillnaden mellan utlägg och kostnadsersättningar?
  5. Är utlägg skattefritt?
  6. Är det skatt på utlägg?
  7. Hur stort får ett utlägg vara?
  8. Hur gammalt får ett utlägg vara?
  9. Vad innebär datum för utlägg?

Hur funkar utlägg?

Det finns två typer av utlägg, eget utlägg och utlägg för anställda. Utlägg betalas vanligtvis ut i samband med lön eller som en kostnadsersättning.

För att den som gjort utlägget ska få kompensation för utgiften behöver det finnas ett underlag, det är därför viktigt att alltid begära ett kvitto vid utlägg.

Vad får man göra utlägg för?

Ett utlägg är en utgift som betalas för någon annans räkning.

Utgifter som betalas för någon annans räkning kallas för utlägg . Den som gjort ett utlägg ska bli ersatt för detta. Det är viktigt att begära underlag så som ett kvitto för utlägg, och att löpande dokumentera alla utlägg. Alla utlägg som ett företag har ska noteras och bokföras. Vissa utlägg kan vara en skattepliktig förmån. Observera att utlägg inte är samma sak som eget uttag.

Hur redovisar man utlägg?

info

Den här artikeln är publicerad för mer än ett år sedanVar uppmärksam på att lagar och regler ändras med jämna mellanrum. För att vara säker på att du alltid har korrekt och uppdaterad information tillgänglig rekommenderar vi att du abonnerar på något av våra Expertstöd. Jag vill ta steget mot en enklare arbetsvardag!

Vad är skillnaden mellan utlägg och kostnadsersättningar?

Som arbetsgivare ger du kostnadsersättning till anställda för att kompensera för utgifter och tillfälliga utlägg i tjänsten. Har du koll på hur de ska hanteras, samt vilka som är avdragsgilla och inte? Här reder jag ut begreppen och vad som gäller.

För avdragsgilla utgifter som en anställd har i tjänsten kan hen få så kallad kostnadsersättning från sin arbetsgivare. Det vill säga en separat ersättning vid sidan av lönen. Exempel på sådana ersättningar är kostnader för telefonsamtal, milersättning vid körning i tjänsten och utlägg för representation. Underlaget för en kostnadsersättning kan vara en körjournal, ett kvitto eller en reseräkning.

Är utlägg skattefritt?

Som arbetsgivare ger du kostnadsersättning till anställda för att kompensera för utgifter och tillfälliga utlägg i tjänsten. Har du koll på hur de ska hanteras, samt vilka som är avdragsgilla och inte? Här reder jag ut begreppen och vad som gäller.

För avdragsgilla utgifter som en anställd har i tjänsten kan hen få så kallad kostnadsersättning från sin arbetsgivare. Det vill säga en separat ersättning vid sidan av lönen. Exempel på sådana ersättningar är kostnader för telefonsamtal, milersättning vid körning i tjänsten och utlägg för representation. Underlaget för en kostnadsersättning kan vara en körjournal, ett kvitto eller en reseräkning.

Är det skatt på utlägg?

Det finns två typer av utlägg, eget utlägg och utlägg för anställda. Egna utlägg innebär att en anställd eller delägare lägger ut privata pengar för arbetsrelaterande kostnader som exempelvis transportkostnader och tjänsteresor. Till utlägg för anställda räknas kostnader som en arbetsgivare betalar för den anställdes privata utgifter. Det är viktigt att poängtera att utlägg inte är samma sak som egna uttag.

Hur stort får ett utlägg vara?

I takt med utvecklingen av skanning, mobila appar och andra digitala funktioner har vi fått många frågor om företaget är skyldigt att arkivera det originalkvitto som en anställd får i samband med utlägg för företagets räkning. Tidigare har vi skrivit om momsproblem vid t ex handel på nätet och tjänsteresor. 

För att ha rätt att lyfta moms i en momspliktig verksamhet krävs att inköpet gjorts från en beskattningsbar person och att du kan styrka köpet med en faktura. En faktura kan förklaras som ett dokument eller meddelande i pappersform eller i elektronisk form (t ex ett kvitto) som uppfyller momslagens krav för fakturor.

Hur gammalt får ett utlägg vara?

Prenumerera

Jag har upptäckt en bunt kvitton som gäller kontantinköp till företaget under tidigare månader under året, men till betydande belopp.

Vad innebär datum för utlägg?

En djupdykning i 2019 års statistik kring det populära friskvårdsbidraget gav en hel del intressanta insikter, som till exempel:

  • Genomsnittet för den summa som erbjöds i friskvårdsbidrag 2019 var 3 001 kr.
  • Ca 55% av de anställda nyttjade sitt friskvårdsbidrag.
  • De som nyttjade sitt bidrag använde i snitt 84% av summan.

Den bransch som har det högsta friskvårdsbidraget är bank & försäkring med i genomsnitt 3 461 kr, medan offentlig sektor hamnar i botten med 2 216 kr. Högre belopp ger generellt ett ökat nyttjande. Den magiska summan där mer än hälften av medarbetarna tycker att det är värt att nyttja sitt friskvårdsbidrag verkar ligga på 3000 kr.

Förutom att höja friskvårdsbidraget, vad kan man som arbetsgivare göra för att få fler anställda att använda sitt friskvårdsbidrag? Såhär säger Johanna Helinder, Area Manager Health & Wellness på Benify:

– Kommunikation är A och O. Efter ett mejl eller en push där de anställda påminns om att de har friskvårdsbidrag kvar att nyttja märker vi direkt att fler loggar in och beställer friskvårdstjänster i våra portaler. Det är också viktigt att lyfta fram att bidraget inte bara kan användas till att träna på gym, utan även till exempel massage eller kostrådgivning.

Att fysiskt aktivitet har positiva effekter på hälsan är ingen hemlighet. Träning kan också vara bra på fler sätt, säger Johanna: