:

Vad ingår i lokalkostnader?

Innehållsförteckning:

  1. Vad ingår i lokalkostnader?
  2. Vad är övriga lokalkostnader?
  3. Hur hanteras kostnader för lokaler i den egna bostaden?
  4. Får man dra av lokalhyra?
  5. Hur bokför man lokalkostnader?
  6. Hur mycket får man dra av för kontor i hemmet?
  7. Vad för kostnader ingår i personalkostnader?
  8. Vad kan man ta i lokalhyra?
  9. Hur räknar man lokalhyra?
  10. Vad bokförs på 6991?
  11. Vilket konto för lokalhyra?
  12. Hur drar jag av för hemmakontor?
  13. Vilka kostnader kan man ta på företaget?
  14. Vad kostar en lön på 25000?
  15. Vad kostar det att ha en anställd per timme?

Vad ingår i lokalkostnader?

 

Universitetet är en statlig myndighet vilka generellt inte får äga eller förvalta fastigheter eller byggnader. Lokalförsörjningen vid universitetet sker genom inhyrning av byggnader och lokaler för verksamheten av kommersiella fastighetsägare. Huvuddelen av universitetets lokaler förhyrs av Akademiska Hus (cirka 74% av lokalbeståndet).

Vad är övriga lokalkostnader?

  • 1 Kontoklass
  • 2 Kontogrupp
  • 3 5090 Övriga lokalkostnader
  • 4 Bokföringsmässig effekt
  • 5 Bokföringsmässig sammanställning

Intäktskonto ökar alltid på debit och minskar på kredit(se nedan). Konton inom denna klass är att anse som Resultatkonton.

Hur hanteras kostnader för lokaler i den egna bostaden?

Den som bedriver verksamheten i en särskilt inrättad del av den egna bostaden får dra av en skälig del av utgifterna för hyra, värme, el etc.

Någon exakt definition på vad som menas med särskilt inrättad del av bostaden finns inte. Det måste förstås vara fråga om ett utrymme som behövs för den bedrivna näringsverksamheten och som inte används för det privata boendet.

Du kan räkna med att det är betydligt enklare att få igenom avdrag för lokalkostnader om du har din huvudsakliga yrkesverksamhet i firman och då företaget har sitt fasta driftställe i fastigheten.

Får man dra av lokalhyra?

Skatteverket har samlad information på sin webbplats om vad du kan göra avdrag för i ditt företag och vilka belopp och procentsatser som gäller. Du kan bland annat ta del av ett avdragslexikon för enskild näringsverksamhet

Hur bokför man lokalkostnader?

Alla företagare som antingen hyr någon form av lokal för att utföra sitt arbete eller arbetar med sin verksamhet hemifrån har lokalkostnader. Anledningen till att man bör ha koll på sina lokalkostnader är för att man kan vara berättigad att göra avdrag i deklarationen på de kostnader som lokalen innebär. När man hyr en extern lokal kan lokalkostnaderna i sin helhet eller till stor del vara avdragsgilla. Vid arbete hemifrån är reglerna en aning mer komplicerade men om en del kriterier uppfylls kan även hemarbetaren vara berättigad till avdrag på lokalkostnaderna.

Hur mycket får man dra av för kontor i hemmet?

För dig som är anställd i ditt eget aktiebolag (eller har annan arbetsgivare) kan det vara svårt att få göra avdrag för arbetsrum. Alternativet kan vara att istället ta ut en hyra från bolaget. Det du behöver göra är att kunna ange rummets läge och storlek när du hyr ut det. Precis som du skulle göra om du hyrde ut till en extern aktör. En grundläggande förutsättning för att du ska få göra det här avdraget är att ditt företag verkligen har behov av utrymmet, det vill säga att bolaget inte har någon annan liknande lokal för sin verksamhet. Det är också viktigt att du upprättar ett hyresavtal där hyresvillkoren framgår. Tänk på att om du och din make/maka/partner äger bostaden tillsammans ska båda två stå som hyresvärdar. 

När du ser över möjligheterna att hyra ut en del av hemmet till bolaget måste du se över vilken nivå hyran ska ligga på. Här lönar det sig att göra en del research på din ort, du måste nämligen sätta en hyra som är marknadsmässig. Med marknadsmässig menas den hyra som bolaget skulle få betala för en liknande lokal på din ort. En hyra som överstiger en marknadsmässig hyra, så kallad överhyra, kommer att beskattas som lön. Du kommer med andra ord inte att vinna på att ta ut en hyra som inte är skälig.

Bolaget får avdrag för hyreskostnaden och du som hyresvärd kapitalbeskattas med 30 procent. När uthyrning sker till eget bolag/arbetsgivare finns ingen skattefri del, så som vid annan uthyrning av din bostad. Avdrag får enbart göras för de ökade kostnader du fått för exempelvis el, uppvärmning, slitage och liknande som uppkommit på  grund av uthyrningen. Merkostnaden för uthyrning av ett kontorsrum brukar normalt bli ungefär 1 000–3 000 kronor per år.

Vad för kostnader ingår i personalkostnader?

Är du andrahandshyresgäst och har betalat en oskälig hyra, det vill säga du tycker att du betalat för mycket i hyra, kan du vända dig till hyresnämnden. Hos hyresnämnden kan du ansöka om att få tillbaka den del av hyran som är oskälig. Du kan också ansöka om att få hyran sänkt för den fortsatta hyrestiden.

Återbetalning kan bli aktuell för hyror upp till två år tillbaka i tiden. Då räknar man från dagen då du ansökte om återbetalning. Detta gäller för avtal som har träffats efter den 1 oktober 2019. För avtal som träffats innan denna tidpunkt får beslut om återbetalning avse hyror för ett år tillbaka i tiden.

Vad kan man ta i lokalhyra?

Är du andrahandshyresgäst och har betalat en oskälig hyra, det vill säga du tycker att du betalat för mycket i hyra, kan du vända dig till hyresnämnden. Hos hyresnämnden kan du ansöka om att få tillbaka den del av hyran som är oskälig. Du kan också ansöka om att få hyran sänkt för den fortsatta hyrestiden.

Återbetalning kan bli aktuell för hyror upp till två år tillbaka i tiden. Då räknar man från dagen då du ansökte om återbetalning. Detta gäller för avtal som har träffats efter den 1 oktober 2019. För avtal som träffats innan denna tidpunkt får beslut om återbetalning avse hyror för ett år tillbaka i tiden.

Hur räknar man lokalhyra?

Fakta

För fastighetsägare som använder Fastighetsägarnas indexklausul (för lokalhyresavtal med en avtals- och förlängningstid på minst tre år) har värdet av konsumentprisindex, för oktober månad betydelse för uttaget av nästa års hyra. Det innebär att hyrorna för nästkommande år justeras i förhållande till innevarande års hyror. Hur mycket beror bland annat på hur stor del av den avtalade hyran som är indexreglerad.

Vad bokförs på 6991?

Vad som är avdragsgilla och ej avdragsgilla kostnader är inte helt enkelt att hålla reda på, men vi ska försöka reda ut begreppen så gott vi kan!

Att något är avdragsgillt innebär på det stora hela att du får ta upp affärshändelsen i din bokföring. Dvs öka kostnaderna i bolaget, minska vinsten och framförallt minska skatten. Bortsett från några undantag är de mesta avdragsgillt och innefattar alltså de kostnader som reducerar ens skattemässiga resultat. En av de viktigaste grundpelarna för att kostnaden ska vara avdragsgill är att den ska ha en direkt koppling till bolaget. För att vara helt säker på om det man ska bokföra är avdragsgillt eller ej kan det alltid vara bra att kontrollera med Skatteverket då det är de som kommer avgöra vad som gäller i slutändan. Ett exempel på kostnader som är avdragsgilla är kontorsmaterial, serviceavgifter, tjänstebil och tjänsteresor, trängselskatt och företagsförsäkring.

Vilket konto för lokalhyra?

När ett företag hyr ut fastighetslokaler och/eller lägenheter i fastigheter till hyresgäster, uppstår hyresinkomster och hyresintäkter.

Uthyrning av lokaler och lägenheter i fastigheter kan vara både en huvudverksamhet och en sidoverksamhet i ett företag. Uthyrningen kan ske i första hand, andra hand, tredje hand etc.

Hur drar jag av för hemmakontor?

Är villkoren om särskilt inrättad del uppfyllda kan du få avdrag för skälig del av bostadskostnaden. Avdraget gör du under skattemässiga justeringar på NE-bilagan.

Enligt reglerna har du rätt till avdrag för skälig del av bostadskostnaden. För att bestämma det skäliga avdraget behöver du räkna ut hur stor del av dina totala kostnader som hör till det särskilt inrättade arbetsrummet. Är till exempel uppvärmningen jämt fördelad över hela din bostad beräknar du avdraget utifrån hur stor del av den totala ytan som hör till det särskilt inrättade arbetsrummet. Det vill säga om din bostad är 100 kvadratmeter och arbetsrummet 10 kvadratmeter blir ditt skäliga avdrag för värme 10 procent av den totala uppvärmningskostnaden. Har du till exempel inte något vatten indraget i arbetsrummet kan du inte göra något avdrag för vattenkostnader.

Vilka kostnader kan man ta på företaget?

Friskvård och motion är avdragsgilla för bolaget, samt en skattefri förmån för dig som anställd, så det är helt okej att låta företaget stå för ditt gymkort i form av friskvårdsbidrag. Kom bara ihåg att samtliga anställda måste få samma erbjudande.

Kom också ihåg att detta bara gäller om du driver (och därmed är anställd i) ett aktiebolag. Förmånen gäller nämligen bara anställda och inte enskilda näringsidkare i dagsläget.

Vad kostar en lön på 25000?

  • I en enskild firma är du personligen ansvarig för allt som händer, medan ett aktiebolag är en egen juridisk person och du är inte personligen ansvarig ifall bolaget går i konkurs.
  • I ett aktiebolag räknas du som anställd (trots att du driver det helt själv) och tar ut lön precis som vilken anställd som helst. I en enskild firma gör du istället egna uttag precis när du vill och betalar istället något som heter egenavgifter i slutet av året. Egenavgifterna är istället för arbetsgivaravgifter och sociala avgifter som betalas på lönen om du är anställd i ett aktiebolag.
  • Vad kostar det att ha en anställd per timme?

    När du går på ett event, eller på andra sätt delar med dig av dina personuppgifter såsom namn och e-post med mera till Företagarna, önskar vi ditt samtycke till behandling av personuppgifter.

    Behandling av personuppgifter, d.v.s. uppgifter som kan knytas till en viss levande person, omfattas av bestämmelserna i  EUs allmänna dataskyddsförordning ”GDPR”. (Tidigare personuppgiftslagen (1998:204), ”PuL”)